(4)

J#vla gubbe

För första gången någonsin inom mitt jobb har jag bråkat med en gubbe. KOm en hel kvart sen till hans lunch och han var skitförbannad. Försökte artigt men bestämt förklara att jag fått larm och dem måste jag svara på, får inte säga nej till larm. Sa även att det kan bli så när man jobbar med människor och att jag även skulle gjort så om han hade larmat. Gubben har ingen respekt för andra och tror att han bor på ett jävla hotell. Fick honom att lämna det ämnet och frågade vad han ville ha för lunch vilket han inte svarade på så jag började säga förslag och började kolla i frysen. Efter ett par förslag skrek han "sluta fråga en massa och ge mig en helvetes låda som är ditt jobb". Där tog mitt tålamod slut. Vet inte vad jag svarade men det var bågot om att han inte behövde gå till personangrepp och hans svar var "att det gör jag visst, du ska inte komma här och läxa upp mig. Jag visste om reglerna inom sjukvården innan dina föräldrar föddes. Min kommentar var "det antar jag". Syftade på hans ålder, ganska barnsligt men men. Efter denna "diskussion" var jag tyst och väntade på att ,maten skulle bli färdig. Började nästan bråka igen men jag var bara artig och svarade artigt. När maten var färdig frågade jag artigt om han ville att jag skulle dela maten eller hann jag till. Han avbröt mig med att skrika "klart du ska skära, jag är ju för fan blind". Frågar alltid även om jag vet svaret. Återigen tröttnade jag och svarade "jag kan sluta vara artig och fråga"
gubben: ingen annan beter sig så här, jag ska minsann prata med din chef om det här
jag: jo, jag tror alla är artiga och prata gärna med henne.

Där dog diskussionen slut. Jag fortsatte att artigt fråga om han ville ha mer öl och om han blev mätt m.m.  Trots att jag var skitförbannad var jag artig. Har aldrig någonsin låtit en vårdtagare gå mig på nerverna så som han gjorde. Tog mig två timmar att lugna ner mig. Tror det syntes att jag var arg för att alla frågade vad som hänt. Sussie frågade och sa att jag måste var arg, svarade då att hon skulle ha varit mde oss gubben men nej, det ville hon inte se. Ni som inte känner mig vet inte att när jag blir riktigt förbannad börjar jag gråta. Vilket hända idag. Är alltid lugn och sansad och blir aldrig arg på jobbet så dem flesta blev chockade bara över att jag var arg.
Ska prata med min samordnare om gubben på måndag. Ingen annan vårdtagare får exakta tider varje gång och det borde inte han få heller.  Många kommer bara i tid till honom just för att han inte ska bli arg. Helt fel och detta måste tas upp. Jag bryr mig inte egentligen, mina känslor går över och nästa gång jag går till honom kommer jag vara neutral. Tänker mer på om det händer någon som inte är van. Lätt att det går överstyr då. Ja, ja, nu är jag hemma och inte på jobbet så...'

Idag är det alla hjärtans dag. Ska inte fira den. Ska spara pengarna till vår förlovningsdag istället, känns lite viktigare. Blir så mycket med blommor och choklad och allt sånt.

Nä, nu ska jag leka med en blogdesign. kram och grattis på alla hjärtans dag alla

2009-02-14 @ 16:33:02

Postat av: Mimmi

oj oj vilken dag du har haft..inget roligt.

Jag har hört liknande saker från min dotter som har jobbat inom vården.Det är inget roligt och man blir så arg och ledsen på samma gång.

Tänk på din forlovning så kanske du kan bli på lite bättra humör igen :)

19:45:18 den 2009-02-14

Postat av: Andie

Vilken jävla skit dag du verkar ha haft. Inte kul det där! Hoppas att samordnaren förstår hur allvarligt situationen med den arga gubben är!



Kram

20:19:32 den 2009-02-14

Postat av: Jan Säll

SYnd att höra att gubben var så odräglig. Det är jobbigt med folk som ger sej på andra av felaktiga skäl, oftas för att dom år illa själva men.

Hoppas dagen blev bättre senare. Kram.

09:46:25 den 2009-02-15

Postat av: Jenny

usch vad jobbigt :/



Har oxå jobbat inom vården :/



Hittade dig via min mammas sida "antikrundan" :)

11:09:28 den 2009-02-15


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Trackback

Kategorier

Senaste posterna

Länkar

Arkiverat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Ut odio. Nam sed est. Nam a risus et est iaculis adipiscing. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Integer ut justo. In tincidunt viverra nisl. Donec dictum malesuada magna. Curabitur id nibh auctor tellus adipiscing pharetra. Fusce vel justo non orci semper feugiat. Cras eu leo at purus ultrices tristique.